Strona główna » Wiedza » Aktualności » UOKiK wykrył zmowę przetargową na obsługę kotłowni w jednostce wojskowej

UOKiK wykrył zmowę przetargową na obsługę kotłowni w jednostce wojskowej

11.10.17

UOKiK wykrył zmowę przetargową trzech przedsiębiorców. Poszkodowaną instytucją był 14 Wojskowy Oddział Gospodarczy w Poznaniu. Nałożone przez urząd kary wyniosły blisko 80 tys. zł.

 
articleImage: UOKiK wykrył zmowę przetargową na obsługę kotłowni w jednostce wojskowej Własne

Postępowanie zostało wszczęte w listopadzie 2016 po skardze komendanta 14 Wojskowego Oddziału Gospodarczego w Poznaniu. Zawiadamiający zwrócił uwagę na rozstrzygnięcie przetargu na sezonową obsługę kotłowni, który odbył się w 2015 r. Przeprowadzone postępowanie wykazało, że doszło do zmowy przetargowej. Zawarli je spółka Megatherm, Przedsiębiorstwo Usług Wielobranżowych Śmigiel Przemysław oraz Przedsiębiorstwo Usług Wielobranżowych „Śmigiel”. Dwaj pierwsi przedsiębiorcy brali udział w przetargu jako konsorcjum.

Uczestnicy zmowy zastosowali mechanizm wycofywania ofert. Najtańsza była złożona przez Przedsiębiorstwo Usług Wielobranżowych „Śmigiel”. Przedsiębiorca nie uzupełnił jednak braków w swojej propozycji – nie przesłał właściwego zaświadczenia o niezaleganiu z podatkami. Tym samym zamawiający wybrał następną w kolejności i droższą ofertę konsorcjum Megatherm i Przedsiębiorstwa Usług Wielobranżowych Śmigiel Przemysław. W opinii UOKiK, taki właśnie był cel porozumienia.

Na uczestników zmowy przetargowej urząd nałożył kary w wysokości prawie 80 tys. zł. Na Megatherm 42 083,38 zł. oraz 36 944,13 zł na Przedsiębiorstwo Usług Wielobranżowych Śmigiel Przemysław. Trzeci z uczestników porozumienia – Przedsiębiorstwo Usług Wielobranżowych „Śmigiel” – zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej w grudniu 2016 r. dlatego UOKiK umorzył postępowanie wobec niego i nie nałożył kary finansowej.

Decyzja nie jest prawomocna. Ukarani mogą odwołać się od niej do sądu.

UOKiK przypomina jakie działania, jakie mogą być uznane za zmowę przetargową. Jest to m.in.:

- Wycofywanie ofert, tzn. rezygnację przez zwycięzcę przetargu z zawarcia umowy z zamawiającym, co oznacza konieczność zawarcia umowy z przedsiębiorcą, oferującym wyższą cenę.

- Ustalanie przez oferentów na zmianę, który z nich wygra w kolejnym przetargu.

- Ograniczanie liczby ofert w przetargu polegające na tym, że uczestnicy zmowy uzgadniają, którzy z nich nie wezmą w ogóle udziału w przetargu lub wycofa wcześniej złożoną ofertę, po to, aby wybrano tę, którą oni wytypowali wcześniej jako zwycięską.

- Podział rynku przez uczestników zmowy poprzez uzgodnienie, że nie będą składać ofert na określonym terenie.

Źródło: www.uokik.gov.pl

11.10.17
Skomentowano 0 razy
Średnia ocena artykułu (oddanych głosów: 0)

 
ZOBACZ TAKŻE

Zapisz się na newsletter
Polecamy w oficjalnej księgarni
Wolters Kluwer Profinfo.pl

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE